Vandaag in Distrifood: Op Gerard van den Tweel zit geen tht-datum
Distrifood week 31/32 – 6 augustus 2016Door: Herman te Pas
Interview: VIJF VRAGEN AAN GERARD VAN DEN TWEEL
VOORTHUIZEN – Multifranchiser Gerard van den Tweel bracht onlangs een bezoek aan zijn in met de verschillende afdelingen binnen de Van den Tweel Groep.
Hoe draait de Albert Heijn in Voorthuizen?
‘Geweldig, vooral nu, in de zomermaanden. Voorthuizen is een plaats met 13.000 inwoners, maar in het toeristenseizoen zijn er wel 30.000. Op een winkelvloeroppervlak van 1500 m2 halen we normaal gesproken een weekomzet van €250.000. In de zomer is dat €400.000. De gemiddelde weekomzet van de Albert Heijn in Voorthuizen (zie foto, red.) bedraagt zo’n €340.000. Dan komen we uit op een jaaromzet boven de €17 miljoen.’
Dan is er ook nog de grenswinkel Ter Huurne Hollandmarkt in Buurse.
‘3 jaar geleden heeft Van den Tweel zowel de Ter Huurne Hollandmarkt als koffiegroothandel Eurokoffie in Enschede overgenomen. De jaaromzet lag toen op €40 miljoen. Dit jaar gaan we over de €50 miljoen. Er zijn hier inderdaad genoeg weken dat we een omzet van boven de miljoen draaien, dat is geen uitzondering meer. In de maanden november en december is er 300 vierkante meter aangebouwd. We hebben in de winkel de meeste muren weggehaald, nieuwe koelingen geplaatst en ook is de winkelinventaris vernieuwd.’
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen op de eilanden?
‘De Albert Heijn op Curaçao is medio oktober een Van den Tweel Supermarket. Vanwege de voedselveiligheid stopt Albert Heijn met het leveren van verse producten. Er is nooit een probleem geweest met de voedselveiligheid, maar Albert Heijn wil er niet meer aan, omdat ze er zelf geen grip op hebben. De houdbare producten van AH blijven wel. Vers voor die winkel regel ik met onder anderen de leveranciers van Ter Huurne. Ook wordt er in de tweede helft van oktober een ambachtelijke slagerij in de winkel geopend.’
U zou ook beginnen met een Van den Tweel Supermarket in Paramaribo.
‘Er is in Suriname een grote vraag naar Nederlandse producten, maar tegelijkertijd is er helaas ook een crisis. De plannen voor een supermarkt zijn er, maar dat laat op zich wachten. De mensen hebben gewoon geen geld. Als honorair consul van Suriname ben ik er iedere twee, drie maanden een keer. Daar verkopen we ook partijhandel, zoals oliën, peulvruchten, bloem, melkpoeder en sappen. Mensen zijn op zoek naar goedkope producten. Daar zit men om verlegen.’
Wat voor mogelijkheden ziet u door de fusie van Ahold en Delhaize?
‘De kennis die Delhaize heeft op het gebied van assortiment hebben, daar moeten we gebruik van maken. Als ik in een Delhaize ben, loopt het water me in de mond. Daarmee kunnen we ons onderscheiden. We krijgen straks prachtige delicatessen als het ware in de schoot geworpen. Natuurlijk haal ik de krenten uit de pap, ik zou wel gek zijn om het niet te doen.’
Het complete interview met Gerard van den Tweel is terug te lezen in Distrifood 31/32 van 6 augustus 2016.
Foto Distrifood: Van den Tweel (rechts) met bedrijfsleider Diederik Troost van de Albert Heijn in Voorthuizen.