Albert Heijn Nijkerk wil 'Champions League' winnen

Albert Heijn Nijkerk wil 'Champions League' winnen NIJKERK – Als beste Albert Heijn van de regio noord-oost dingt AH Nijkerk opnieuw mee naar de titel Beste Supermarkt van het Jaar (2014). Aan deze landelijke 'Champions League' voor supermarkten doen de beste 145 winkels van alle supermarktorganisaties in Nederland mee. Vorig jaar schopte de lokale supermarkt het tot beste van Gelderland en ook dit jaar wil AH Nijkerk de landelijke finale halen en zelfs winnen.
 
In drie ronden bepalen consument en vakjury welke winkel beste supermarkt van Nederland is. De eerste ronde start deze week. Stefan van Barneveld, supermarktmanager bij Albert Heijn in Nijkerk, is er klaar voor. “Wij zijn er trots op dat wij als beste winkel van de regio naar voren zijn geschoven voor deze verkiezing. Toch is de titel ‘Supermarkt van het Jaar’ geen doel op zich. Meedoen aan de verkiezing is voor ons vooral een mooie manier om onszelf en ons personeel uit te dagen een stap verder te gaan voor heel tevreden klanten”, zegt hij. “Met onze basis - een schone, nette winkel met goedgevulde schappen en klantvriendelijk en toegankelijk personeel - moeten wij de eerste ronde door kunnen komen”, weet Stefan. Op vrijdag 1 november is bekend of Albert Heijn Nijkerk tot de beste drie supermarkten van Gelderland behoort en dus deelneemt aan de tweede ronde.
 
Hoe de winkel presteert in drukke weekeinden is de vraag in de tweede ronde van de verkiezing. “De helft van onze klanten komt op zaterdag naar de winkel. Daarom voegen wij juist op die dag iets extra’s toe aan de klantbeleving, bijvoorbeeld door live gerechten klaar te maken en mensen daarvan te laten proeven”, zegt assistent-supermarktmanager Ron Nijdam. “We zetten dan ook met name in op onze versafdelingen: groente en fruit, verse vleeswaren en kaas. Daar hebben wij direct met de klant en kunnen we actief beleving toevoegen. Op andere plaatsen doen we het goed als de schappen goedgevuld zijn en alle producten beschikbaar”, vervolgt hij. Hoe voegt een supermarkt beleving toe? “We brengen de medewerkers op de groente-, fruit-, vleeswaren- en kaasafdelingen deskundigheid bij door hen productinformatie te verstrekken. Dat maakt hen enthousiast en zelfverzekerd in contact met de klant. Zo verrassen zij klanten met tips”, legt Ron uit. “Door mensen vers van het mes een plakje kaas of rosbief te laten proeven, gaan we eigenlijk terug naar het ambacht van de kruidenier”, vult Stefan aan.
 
Social media
Vijftien uitmuntende supermarkten gaan vanaf woensdag 18 december de finaleronde in. Een consumentenbus en een vakjury gaan in die ronde op zoek naar excellentie. Tevreden medewerkers en klanten kunnen de supermarkt van hun voorkeur helpen door op Twitter (www.twitter.com/supermarktjaar) en Facebook (www.facebook.com/supermarktvanhetjaar) hun ervaringen, verhalen, foto’s en video’s te delen met “#svhj”. Op zaterdag 29 maart 2014 wordt de landelijke ‘Supermarkt van het Jaar’ bekendgemaakt.