AH Van den Tweel Klazienaveen geopend

AH Van den Tweel Klazienaveen geopend Op dinsdag 4 maart jl. is de zevende Albert Heijn Van den Tweel-supermarkt geopend. 

Lees ook het volgende artikel in Distrifood:


Repo: Hand Van den Tweel zichtbaar in nieuwe AH Klazienaveen
Joep MeijsenHerman te PasGepubliceerd: 05 mrt. 2025Gewijzigd: om 10:58 De Van den Tweel Groep heeft in Klazienaveen zijn eerste nieuwe supermarkt geopend sinds het overlijden van Gerard van den Tweel in januari. De hand van de AH-multifranchiser is nog duidelijk zichtbaar in de gloednieuwe Albert Heijn in Klazienaveen, een nieuw marktgebied voor het bedrijf. 'Het is jammer dat Gerard dit net niet meer zelf heeft meegemaakt.'
Profiel
Formule: Albert Heijn Van den Tweel
Eigenaar: Van den Tweel Groep
Adres: Langestraat 98, Klazienaveen
Supermarktmanager: Michel Wösten
Vvo: 1500 vierkante meter (exclusief Gall & Gall Gemak-borrelshop)
Bvo: 2800 vierkante meter (magazijn boven de winkel)
Kassa’s: 2 lijnkassa’s, 8 zelfscan
Omzetdoel: €200.000
Concurrentie: Aldi, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus
Op de foto boven dit verhaal, van links naar rechts: Supermarktmanager Michel Wösten, operationeel manager retail Roy de Groot en ceo Roy de Ridder.
Roy de Ridder weet nog precies waar hij drie jaar geleden was toen Gerard van den Tweel hem belde. ‘Ik stond op zaterdag langs de lijn bij het voetbal van mijn zoontje. 'Roy, we moeten nu naar Klazienaveen', zei hij. Gerard was net daarvoor door projectontwikkelaar Vincent Alkema gebeld over deze locatie en dan wil hij er ook direct naartoe. Zo werkt het in het bedrijf van Van den Tweel, we waren vaker wel op zaterdag en zondag onderweg dan niet’, zegt de nieuwe ceo van het familiebedrijf. De Ridder werkt al sinds 2006 met Van den Tweel samen. Eerst als adviseur vanuit PWC en de afgelopen 9 jaar als financieel directeur.
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietZevende Albert Heijn voor Van den Tweel Groep
Het resultaat mag er zijn. De zevende Albert Heijn voor de Van den Tweel Groep en de eerste nieuwbouwvestiging voor het bedrijf in 10 jaar. Ook nog in een voor de franchiser volledig nieuw marktgebied. De Ridder: ‘Bij dat eerste telefoontje dacht ik zelfs eerst nog even dat het om zijn vrouw ging, die toevallig Klasien heette. Maar Gerard hakte uiteindelijk redelijk snel de knoop door en zei tegen de ontwikkelaar: Als jij het regelt met de gemeente, dan ga ik het avontuur aan. Inmiddels hebben we ook het pand in eigendom.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietHet beste van Albert Heijn met een sausje van Van den Tweel
Het is volgens De Ridder en operationeel manager retail Roy de Groot een échte Van den Tweel-supermarkt geworden. De Groot: ‘We werken exact zoals Albert Heijn denkt. Want het is gewoon de beste formule, waarin alle processen goed zijn uitgedacht. Daar gooien wij dan het Van den Tweel-sausje overheen. Dat betekent dat we de beste supermarkt in de buurt willen zijn, maar ook de kwalitatief mooiste. Bij alles voor het beste kiezen. Dat zie je ook heel erg terug in deze supermarkt. We hebben gekozen voor de luxe variant van Albert Heijn, met prachtige verlichting en overal de beste schermen. Een winkel die er bij wijze van spreken iedere ochtend uit moet zien alsof hij voor het eerst open gaat, perfect gespiegeld.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietDe Groot vertelt dat Van den Tweel hem enkele dagen voor zijn overlijden nog bij zich riep. ‘Hij had alle schilderijen uit de kelder laten halen en zegt: Kies uit. Ik wil dat mijn eigen mooie schilderijen er hangen, want anders is het er sfeerloos. Dat gaan we binnenkort ook echt uit zijn naam doen. Het is jammer dat Gerard het allemaal zelf niet meer kan meemaken, maar ik weet zeker dat hij hier trots als een pauw door deze winkel had rondgelopen.’
Alles gebeurt in de geest van Gerard van den Tweel
Ondanks het overlijden van Van den Tweel gingen de voorbereidingen voor de opening in Klazienaveen gewoon door. De Ridder: ‘We hebben niets anders gedaan dan we normaal gedaan hadden. Verschil is, dat we in het verleden bij beslissingen hadden overlegd met Gerard. Nu denk je bij iedere beslissing: Wat had Gerard gewild? Dat denken in de geest van Gerard is ook echt iets dat bij alle teams werkt. Het pak van de mascotte kwam pas laat binnen en een collega van het kantoor draagt hem. Die zegt terwijl hij het pak aantrekt: 'Dit had Gerard ook mooi gevonden'. Het helpt dat veel mensen in de organisatie heel lang met hem hebben gewerkt.’ 
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietVan den Tweel overleed op 14 januari 2025 om 6.18 uur. Later op de dag had De Groot toevallig al een overleg met de supermarktmanagers op het programma staan, waar De Ridder zijn eerste 100-dagenplan kon toelichten. ‘Ik heb gezegd dat we van een kleine kruidenierszaak van 300 vierkante meter zijn uitgegroeid tot een concern met plat gezegd €300 miljoen omzet. We hebben heel veel goed gedaan. De eerste 100 dagen na het overlijden van Gerard staan nu in het teken van rust, eerbied, respect voor het verleden en weinig veranderen. Daardoor, en omdat mensen weten hoe Gerard dacht, is het eigenlijk een heel rustige periode geweest. Natuurlijk zijn er mensen die aankloppen en zeggen dat ze dingen anders willen doen. Daarvoor heb ik een flipover op mijn kamer staan: 'Schrijf daar maar op, we kijken er na 24 april naar'. Natuurlijk gaan we uiteindelijk dingen aanpassen om te blijven groeien, maar altijd met het DNA van Gerard in gedachten.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietGroep wil doorgroeien naar minimaal twaalf AH-supermarkten
En groeiambitie is er, legt De Ridder uit. ‘We willen doorgroeien van zeven naar minimaal 12 Albert Heijn-supermarkten. En dat duurt niet nog een keer 10 jaar.’ Een combinatie van nieuwbouw en overname van bestaande winkels is de weg naar dat doel, maar daar willen De Groot en De Ridder nog niet zo veel over zeggen. ‘Eigenlijk zouden we over 10 jaar weer moeten gaan zitten en kijken hoe ieder winkeltraject is geweest.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietTerug naar de kersverse zevende Albert Heijn van de Van den Tweel Groep in Klazienaveen. Een nieuw marktgebied voor de organisatie. Eentje waar ook al bovengemiddeld veel supermarktmeters zijn. Toch is er in de markt ruimte voor de nieuwe Albert Heijn. De Groot: ‘Op de meeste locaties is het zo dat de grotere stad klanten uit de omgeving trekt. Dat is in het geval van Emmen en Klazienaveen andersom. Het kleinere Klazienaveen heeft met zijn compacte centrum en gratis parkeren juist de regiofunctie. Daarnaast zijn hier nog nieuwbouwplannen en sluiten in de omliggende dorpen Coop-supermarkten de deuren. Bovendien is scherpe concurrentie ook een beetje het spel in de branche. Wij zijn hier de jagers, terwijl in ons marktgebied in Nijkerk een nieuwe grote Plus en een naar Nettorama omgebouwde Boni op ons jagen.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietZorgen over personeelsbestand kwamen niet uit
De Groot werkt sinds anderhalf jaar bij de Van den Tweel Groep, daarvoor was hij in een vergelijkbare rol voor het filiaalbedrijf van Albert Heijn actief. Hij maakte zich vooraf zorgen over de personeelswerving. ‘Bij een nieuw filiaal ging je een puzzel leggen. Dan kwamen er medewerkers binnen van nabijgelegen winkels. Die luxe hebben wij hier niet. Het is een geschenk dat Michel bij ons solliciteerde voor supermarktmanager. Hij heeft in Klazienaveen bij Plus en bij de Dirk in Emmen gewerkt. Hij kent het marktgebied en heeft zijn netwerk ingezet en voor we het wisten hadden we 80 man personeel op de payroll staan. Het is mooi dat de medewerkers ook hebben kunnen inwerken bij het AH-filiaal in Emmen. Dat is een mooie samenwerking met het hoofdkantoor.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietDat geldt ook voor de bloemenafdeling, een bron van trots voor De Ridder en De Groot. ‘Dat zijn, zeg maar, de Deen-bloemen (afkomstig van de voormalige bloemencentrale van Deen, red.). Die is al bij andere AH’s te zien, maar voor ons is het de eerste. Heel fraai.’ De supermarkt volgt de schappenplannen van Albert Heijn vrijwel volledig, wat zorgt voor de nodige zwarte esl’s vanwege de aanstaande worp van Albert Heijn. De Groot: ‘Ik ben een echte AH-man en de worp is de worp. Daar gaan we niet mee rommelen, want dat is dodelijk voor de efficiëntie.’ Een uitzondering is het koffieschap, dat ondanks de problemen tussen Albert Heijn en Douwe Egberts weinig lege plekken vertoont. Opgevuld met vooral extra meters Perla-assortiment. ‘We wilden niet open met zoveel gapende, lege meters. Maar zodra er witte rook is tussen AH en DE bouwen we het schap direct om.’
Foto: Jan Willem van VlietFoto: Jan Willem van VlietVan den Tweel ontvangt postuum de Bronzen Handshake
Rond de opening van de supermarkt viel de naam van Van den Tweel natuurlijk in iedere toespraak. Namens de vereniging van Albert Heijn-franchisenemers (VAHFR) zorgde directeur Jos Boot voor een mooi eerbetoon. Roy de Ridder nam namens Van den Tweel postuum de Bronzen Handshake in ontvangst. Een beloning voor zijn betrokkenheid bij de franchisevereniging van de AH-franchisers. ‘Gerard was een boegbeeld van de VAHFR. Hij wilde franchisers sterker maken binnen Albert Heijn. We wilden dat op 15 januari met hem vieren, maar hij overleed op 14 januari. Daarom nu postuum deze onderscheiding. Gerard was een echte voorvechter van zelfstandig ondernemerschap.’ Nu ook in Klazienaveen.
Jos Boot overhandigt de Bronzen Handshake aan Roy de Ridder. Foto: DistrifoodJos Boot overhandigt de Bronzen Handshake aan Roy de Ridder. Foto: DistrifoodJoep MeijsenJoep Meijsen
Senior redacteur
Joep Meijsen schrijft als senior redacteur al een kwart eeuw over supermarkten. Als verslaggever doet hij interviews, maakt reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.