AH Nijkerk dementievriendelijk
PERSBERICHTAlbert Heijn vestigingen ontvangen solidariteitssticker 'dementievriendelijk'
Gerard van den Tweel mag zijn vijf Albert Heijn supermarkten sinds kort 'dementievriendelijk' noemen. Samen met 30 bedrijfs- en teamleiders van de Albert Heijn vestigingen in Nijkerk, Voorthuizen, Woudenberg, Bennekom en Diemen volgde hij een training over dementie.
De vestigingen behoren tot de Van den Tweel groep. Dit familiebedrijf telt 1400 medewerkers en is maatschappelijk sterk betrokken. Gerard van den Tweel vertelt: "Bij ons staat een goede dienstverlening voorop. Het aantal ouderen dat bij ons boodschappen doet, stijgt. Zo ook het aantal incidenten. We voelden de noodzaak om meer te weten te komen over dementie zodat we mensen met deze hersenziekte kunnen herkennen en weten op welke manier wij hen het beste kunnen helpen. De kennis die we tijdens de training hebben opgedaan, gaan we overdragen op het winkelpersoneel."
Voor deze inspanning ontvingen de vijf Albert Heijn-vestigingen de solidariteitssticker 'dementievriendelijk' uit handen van Yvonne Krol, bestuurslid bij Alzheimer Nederland afdeling NW-Veluwe. Ze zegt hierover: "De deelnemers aan de training waren bijzonder gemotiveerd. Zij hadden zich goed voorbereid en gingen voluit de interactie aan met de voorlichters."
De gespecialiseerde voorlichters voerden ook korte sketches op waarin situaties werden nagebootst die je in de supermarkt tegen kan komen. Heel herkenbaar. De deelnemers reageerden hierop met voorbeelden van wat zij al in de praktijk hebben meegemaakt: mensen die hun partner zijn kwijtgeraakt in de winkel, mensen die maar blijven praten bij de servicebalie terwijl de rij wachtenden alsmaar groter wordt, die in paniek raken omdat ze hun fietssleutel niet meer kunnen vinden en zelfs ongegeneerd in hun BH gaan zoeken, mensen die vergeten te betalen en agressief worden als je hen zegt dat ze nog moeten afrekenen, mensen die zoeken naar 'die dingen waar je vuilnis in doet'.
Gerard van den Tweel gaat verder: "Tijdens de training hebben we geleerd dat we veel kunnen bereiken met geduld, rust en vriendelijkheid. We kregen de tip om contact op te nemen met het netwerk rondom de persoon met dementie. In de dorpen en kleinere steden hebben we nog het ons-kent-ons gevoel. Als een oudere klant extra aandacht nodig heeft omdat er nogal eens wat verkeerd gaat, regelen we dat met de familie. Maar in grotere steden kennen wij niet alle klanten meer persoonlijk. Ook daar willen we deze mensen blijven helpen."
"Met het volgen van de training draagt de Van den Tweel groep bij aan een dementievriendelijke samenleving. Een lichtend voorbeeld dat hopelijk navolging krijgt." besluit Yvonne Krol.
Informatie over trainingen en voorlichting verstrekt Ineke de Kruijf, Coördinator Voorlichting bij Alzheimer NW-Veluwe, telefoon 06 - 84182661 en voorlichtingnwveluwe@gmail.com
----------
Informatie over het persbericht verstrekt Yvonne Krol, bestuurslid Alzheimer NW-Veluwe, 033 - 2580465, yvonne.krol39@gmail.com.
Op de foto:
Directeur-eigenaar van van Den Tweel Groep, Gerard van den Tweel en mevrouw Yvonne Krol, bestuurslid bij Alzheimer Nederland afdeling NW-Veluwe met de solidariteitssticker 'dementievriendelijk’.